Vekststrategier for lokale matbedrifter
Research report
Date
2012Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra CRIStin [483]
- Rapporter [145]
Original version
Rapport 09/2012 79 p. Norsk senter for bygdeforskning, 2012Abstract
Rapporten, som baserer seg på en spørreundersøkelse av lokale matprodusenter i
Norge og casestudier av bedrifter og produsentnettverk, viser at mange lokale matbedrifter
ønsker å vokse. Det er imidlertid fortsatt mange barrierer for vekst, der finansiering,
det å få tak i kompetent arbeidskraft og gode distribusjonsløsninger oppfattes
som de største. Ved vekst til fjernere markeder blir det viktig å strukturere produktutviklingsarbeidet
mot kvaliteter som gir merpris i markedet og som ikke er lett å
kopiere.
Distribusjons og salgsoppfølging må støtte opp under produktets særpreg slik
at dette kommuniseres til kunder. Det å finne gode løsninger på distribusjonsiden og
salgsoppfølging oppfattes fortsatt som en utfordring for mange bedrifter. Bedriftene
har behov for støtte på en rekke områder ved vekst, og bedriftene mener at Innovasjon
Norge og Mattilsynet er de viktigste aktørene i støtteapparatet i en slik prosess. Selv om
lokal matproduksjon har vokst jevnt i Norge siden oppstarten på slutten av 1990-tallet,
er det fortsatt mange konsumenter som ikke har kjennskap til tilbudet. Derfor er det
fortsatt en betydelig jobb som må gjøres både på produsent- og markedssiden for å
nå målet fra myndighetene om at 20 prosent av salg fra dagligvarebutikker i 2020 skal
være spesialmat.
Description
-