Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorForbord, Magnar
dc.contributor.authorStorstad, Oddveig
dc.date.accessioned2015-11-26T14:23:29Z
dc.date.accessioned2015-12-15T12:13:18Z
dc.date.available2015-11-26T14:23:29Z
dc.date.available2015-12-15T12:13:18Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.citationRapport 11/2008 76 p. Norsk senter for bygdeforskning, 2008nb_NO
dc.identifier.issn1503-2035
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2367750
dc.description-nb_NO
dc.description.abstractI den nye konsesjonsloven som ble vedtatt i 1974 fikk kommunene anledning til å innføre lokal forskrift om konsesjonsplikt på eiendommer som bør brukes til helårsbosetting (såkalt 0-konsesjon). Bakgrunnen var at det etter hvert i en del kommuner hadde blitt en tendens til økt etterspørsel av boliger til bruk i fritidsøyemed, boliger som kommunen primært ønsket brukt til fast bosetting. Siden innføringen av den nye loven har nærmere hundre kommuner vedtatt slik forskrift, enten i hele kommunen eller i deler av den (soner og/eller bestemte eiendommer). En del kommuner har senere opphevet forskriften. I dag har 66 kommuner slik forskrift. Målet, og det eneste målet, er å sikre helårsbosetting på boligeiendommer som kommunen ønsker skal brukes til dette. I undersøkelsen finner vi ingen indikasjoner på kommunenivå av at slik boplikt gir mer bosetting i boliger. I fritidskommuner som ikke har boplikt og som ikke har hatt det de siste 13 år (42 kommuner) er andel bosatte eneboliger, andel bosatte landbrukseiendommer under konsesjonsgrensen med boligbygning, og andel eneboliger med status som fritidsbolig i GAB-registeret like høy. Multiple regresjonsberegninger ligger bak disse funnene på kommunenivå. Det er likevel viktig å merke seg at en eventuell effekt av boplikt på lavere geografisk nivå enn kommune vil kunne forsvinne i en analyse på kommunenivå. Undersøkelsen omfatter ikke tilfeller der boplikten gjelder for soner i kommunen. Vi har ikke hatt tilgang til tilfredsstillende data for å undersøke dette. Det kan derfor godt hende at boplikt har betydning for helårsbosettingen i soner av kommunen, særlig i kommuner med områder som er spesielt etterspurte til fritidsformål og hvor det samtidig er en viss etterspørsel etter helårsboliger. En spørreundersøkelse blant rådmenn i bopliktkommunene (inkludert de med boplikt i deler av kommunen) viser at rådmenn i de fleste bopliktkommunene oppfatter boplikt som et viktig virkemiddel og at andelen bosetting ville falle hvis 0-konsesjonsforskriften (som hjemler boplikt) ble opphevet. Eventuelle videre undersøkelser av boplikt på boligeiendom bør konsentreres om studier av soner i kommuner. En kan i prinsippet bruke samme komparative undersøkelsesmetode som i denne studien. Vi gjør oppmerksom på at studien ikke omfatter boplikt på landbrukseiendom, kun på boligeiendom.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseriesRapport;11/2008
dc.rightsNavngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/no/*
dc.subjectfritidskommunernb_NO
dc.subjectboligeiendomnb_NO
dc.subjectbopliktnb_NO
dc.subjecthelårsbosettingnb_NO
dc.subjectkonsesjonspliktnb_NO
dc.subjectkommunenb_NO
dc.subjectlandbrukseiendomnb_NO
dc.subjectlandbruknb_NO
dc.titleKonsesjonsplikt på boligeiendom i fritidskommuner: Sikrer det helårsbosetting? Rapport 11/08nb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.date.updated2015-11-26T14:23:29Z
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber68nb_NO
dc.identifier.cristin891696
dc.relation.projectForskningsmidler over jordbruksavtalen 200701845-/711nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-IngenBearbeidelse 3.0 Norge