Kartlegging av muligheter for økologisk landbruk i Møre og Romsdal
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2979535Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin [483]
- Rapporter [145]
Sammendrag
Ifølge Nasjonal strategi for økologisk jordbruk (2018-2030) er det et mål å øke produksjonen i det økologiske jordbruket. På bakgrunn av dette har statsforvalteren i Møre og Romsdal tatt initiativ til å undersøke potensialet i det økologiske jordbruket i fylket. Slik situasjonen er for fylkets økologiske jordbruk, er det fortrinnsvis to muligheter for å få mer økologisk jordbruksproduksjon. Den ene er at produksjon basert på beitedyr økes, og den andre er at produksjonen av grønnsaker, frukt, bær og korn økes. Sistnevnte produksjoner står frem som en prioritet i den nasjonale strategien. Begge mulighetene adresseres i rapporten og belyses fra aktører aktive i næringa. Rapporten ender opp med å foreslå totalt 21 tiltak med sikte på mer økologisk jordbruk. Tiltakene er sortert i domenene økonomi (produksjon, foredling, distribusjon og salg), politikk, sivilsamfunn og kunnskap. According to "Nasjonal strategi for økologisk jordbruk" (2018-2030), the Norwegian government aims at increased organic farming. On this basis, the public administration of Møre og Romsdal county initiated an exploration of the county’s possibilities for more organic farming. There seems to be mainly two ways to increase their organic farming. The first option is to increase production based on grazing animals, and the other is to increase the production of vegetables, fruit, berries, and cereal crops. The national strategy emphasizes increased production of the categories in the latter option. The report addresses both options and lets relevant contributors from the food industry illuminate their current state and future potential. The report suggests in total 21 initiatives that may contribute to more organic farming, short- and long-term. Those are related to economy (production, processing, and distribution and sales), politics, civil society, and knowledge.